صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن
2 سال قبل
1

اهمیت روزه گرفتن از منظر پیامبر اعظم (ص):

روزه سپری است در برابر مشکلات دنیا و پوششی است در برابر عذاب آخرت.

فواید روزه:

1) تقویت صبر و تقوا

2) توجه به محرومان

3) حفظ سلامتی

1- تقویت صبر و تقوا:

به درختانی که در کنار جوی های آب می روید، نگاه کنید. آنها برای رشد و ادامه زندگی هیچ مشکل و زحمتی را تحمل نمی کنند. اما درختانی که در مناطق کوهستانی با کم آب رشد می کنند، برای استوار ماندن با سختی های زیادی دست و پنجه نرم می کنند. به نظر شما اگر این درختان دچار طوفانی سهمگین شوند، کدام یک زودتر از پای در می آیند؟ کسی که به دستور خداوند روزه می گیرد، سختی گرسنگی و تشنگی را تحمل می کند و با اینکه آب و غذا در اختیار دارد، از آنها استفاده نمی کند. تکرار این کار، سبب تقویت بیشتر تقوا و صبر انسان می شود. در این صورت هر وقت که شیطان، انسان را برای انجام گناهی وسوسه کند، می تواند با تقوا و صبر در برابر انجام گناه، از آلوده شدن به گناه دوری کند و در برابر وسوسه آن مقاومت کند. اما کسی که در برابر خواسته های دلش تسلیم شده و هیچ وقت به او «نه» نگفته است، نمی تواند در برابر وسوسه های شیطان مقاومت کند و خیلی زود تسلیم می شود.

2- توجه به محرومان:

همه ما بارها این ضرب المثل را شنیده ایم که: شنیدن کی بود مانند دیدن.

شاید بگوییم درست است، اما این ضرب المثل چه ربطی به روزه دارد؟

روزی از امام صادق (ع) سؤال شد: چرا خداوند روزه را بر مردم واجب کرده است؟

امام فرمود: ثروتمندان هرگز درد گرسنگی را حس نمی کنند؛ زیرا هر چه بخواهند می توانند به دست آورند؛ به همین دلیل نسبت به فقیران و گرسنگان دلسوز نمی کنند. خداوند بلند مرتبه روزه را بر همه واجب کرد تا (در این ماه) همه مانند هم باشند و ثروتمندان نیز مزه گرسنگی را بچشند و با گرسنگان فقیران مهربان شوند و به آنان کمک کنند.

این ویژگی ماه مبارک رمضان، موجب می شود مردم در این ماه به نیازمندان بیشتر توجه کنند و در حد توان به آنان کمک کنند.

3- حفظ سلامتی:

وقتی که مواد غذایی بیش از حدّ نیاز بدن باشد، به صورت چربی در بدن ذخیره می شود و ضمن بالا بردن چربی، قند و فشار خون، باعث بالا رفتن وزن بدن و انباشته شدن چربی در میان ماهیچه های بدن می شود. یک ماه روزه گرفتن، چربی های مزاحم و زائد بدن را مصرف می کند و از بین می برد و در حقیقت بدن را از آلودگی های یک ساله خانه تکانی می کند. نتیجه تحقیقات دانشمندان و پژوهشگران نشان می دهد که دلیل اصلی بسیاری از بیماری ها، تغذیه نادرست و پرخوری است و به همین دلیل اغلب کتاب های معتبر پزشکی، بخشی به اصول تغذیه و منافع پرهیز از پرخوری اختصاص یافته است. اکنون معنای این حدیث نورانی رسول خدا (ص) را بهتر می فهمیم که می فرماید:

صوموا تصحّوا

روزه بگیرید تا سالم بمانید.


سایر مباحث این فصل